Hvordan oppsto Mote mot pels?
Mote mot pels ble startet i 2010, som et direkte resultat av NOAHs Fakkeltog mot Pels, som dette året samlet 4000 mennesker bare i Oslo.
Tre av disse 4000 var designer Kjell Nordström (bildet), designer Fam Irvoll og moteredaktør Hilde Marstrander. Nordström holdt også appell i fakkeltoget. Idèen til Mote mot pels var et resultat av at de tre mote-profilene gikk sammen i toget som er Europas største antipels-markering.
– Det var rett og slett flaut å se at det nesten bare var oss tre fra norsk motebransje som gikk i NOAHs Fakkeltog. Av over 4000 mennesker i Oslo, var vi bare en håndfull fra den bransjen som faktisk er ansvarlig for at pelsen når publikum. Det ville vi endre på! Målet må være nulltoleranse for bruk av pels innenfor den norske moteverdenen. Det finnes bare ett alternativ i denne saken – å ta total avstand fra bruk av pels, sa Kjell Nordström.
Og endring ble det. Mote mot Pels utløste et skred av støtteerklæringer fra designere, stylister, modeller, fotografer og moteskribenter. De første 20 navnene kom i løpet av et par timer etter at Fam Irvoll som førstemann ut lanserte initiativet på sin private facebookside.
– Det var en super respons på kampanjen! 2010 var ikke første gang jeg gikk i Fakkeltog mot pels, jeg har tross alt vært med i NOAH siden jeg var 14 år… Men å kunne bidra til bevissthet innenfor egen bransje synes jeg er utrolig viktig. Jeg forstår ikke dem som ikke bryr seg, men at de er i mindretall er helt klart, sa Fam Irvoll.
Da initiativet ble lansert i media noen uker etter, hadde 200 moteaktører uttykt sin støtte til kampanjen – deriblant designere, fotografer, stylister, modeller og motemedia.
– Pels er ikke noe man uproblematisk viser og later som om materialet ikke har en grell forhistorie, sa Hilde Marstrander – som selv var den første redaktør i Norge som innførte pelsfri policy i sin tid i Elle.
Mote mot pels fikk internasjonal oppmerksomhet med sitt store gjennomslag i norsk motebransje. L´Expresse skrev: «MOTE MOT PELS has had a greater impact on the fashion industry in only two weeks, comparing it to what (big organisastions) has achieved in years.» Elle France roste initiativet som «a great idea that should be exported all over the world», og den verdens-kjente motebloggeren Perez Hilton var også begeistret.
Se appell i NOAHs Fakkeltog mot Pels 2011 av Fam Irvoll, Kjell Nordström og Hilde Marstrander sammen.
Om initiativtagerne:
Fam Irvoll er en av Norges mest suksessfulle designere med internasjonalt gjennombrudd. Hun designer klær til både voksne og barn (Little Cupcakes). Hun hadde sin første visninger ved Oslo Fashion Week i 2005 og London Fashion Week i 2012, og selger klær bl.a. via Topshop i England. Irvoll har vært dyrerettighetsforkjemper og medlem i NOAH – for dyrs rettigheter siden hun var 14 år. Fam Irvoll er talsperson for Mote mot Pels. Les intervju i NOAHs Ark med Fam Irvoll.
Kjell Nordström er en av Norges mest profilerte designere, mest kjent som Baron von Bulldog. Han har også arbeidet lenge som stylist. Etter en lang karriere som motedesigner, hadde han sitt avslutnings-show i 2014 på Oslo Trend med bl.a. tydelig anti-pels budskap. Nå arbeider han med kostyme-design for film. Se Nordströms appell i NOAHs Fakkeltog mot Pels 2010, 2013 og 2014. Les intervju i NOAHs Ark med Kjell Nordström.
Hilde Marstrander har i mange år vært motejournalist og redaktør i mote- og designmagasiner. Hun var første norske moteredaktør som tok avstand fra pels, da hun jobbet i Elle. Marstrander har også jobbet med klesdesign og illustrasjon/grafisk design. Nå har hun forlatt motebransjen, og arbeider som skribent og grafisk kunstner. Les intervju i NOAHs Ark med Hilde Marstrander.
NOAH – for dyrs rettigheter er ansvarlig for driften av Mote mot Pels. NOAH er en dyrerettighetsorganisasjon som ble startet i 1989, og jobber bl.a. mot pelsindustrien. NOAH jobber politisk for et forbud mot pelsdyroppdrett, og sammen med norsk motebransje for et pelsfritt Norge.